Framgångsrik försäljning handlar om relationer!
De säljare som har förmågan att skapa förtroende hos kunden – för produkten, tjänsten, priset, företaget de representerar och sig själv – blir framgångsrika och genererar lönsamma affärer.
Det handlar om engagemang – att sätta sig in i kundens situation, behov och önskemål. Att utifrån kundens behov och önskemål presentera en lösning, ett förslag som passar kundens situation. Då ökar chansen avsevärt att kunden köper. Många säljare är duktiga på att bygga relationer men sämre på att skapa nya! Det finns också många energiska säljare som är duktiga på att hitta nya kunder och prospekt att bearbeta. Men för att lyckas i längden behöver alla företag säljare som har förmågan att både bygga och stärka relationerna med sina befintliga kunder och har ett starkt driv att hitta nya kunder.
Det finns många anledningar och ursäkter till varför inte försäljningen lyfter och att säljarna inte lyckas,
- Priset – vi är för dyra!
- Vi har otillräcklig marknadsföring!
- Kunderna har inte tid att träffa oss!
Men trots högt pris, dålig marknadsföring och att det är svårt att få träffa kunderna är det många säljare som lyckas. Priset är viktigt för kunden men det handlar om att vara prisvärd – inte att vara billigast. Att tillsammans med kunden hitta en lösning som passar kundens behov, önskemål och plånbok.
Alla säljare vill vara framgångsrika och göra många bra affärer. Tänk om de duktiga säljarna kunde föra över sin förmåga till alla säljarna i företaget!
Med rätt insikter – om hur man bygger relationer, visar sitt engagemang och uttrycker sig när man möter kunden, att skapa lust och vilja – är det möjligt att lyfta försäljningen!
Med tydliga mål, rätt aktiviteter och förutsättningar – ökar möjligheterna ytterligare!