Tro det eller ej, men processer och struktur är det som skapar resultat för ett företag. Men finns det något tråkigare att ta tag i? I det här blogginlägget har vi listat fem steg som kan hjälpa er att effektivisera era processer för att bli ett mer lönsamt företag.
Steg 1: Titta på processer med mest kundnytta
Det många gör fel när de ska börja se över sina processer är att titta på ALLA processer på en gång. Ta det lugnt och börja med de viktigaste – de som har störst påverkan på dina kunder och kundnyttan. Det kan vara allt från ert kundbemötande till hur ni tar betalt av era kunder.
Steg 2: Låt de medarbetare som är involverade kartlägga nuvarande process
För att kunna identifiera var det finns förbättringspunkter ska du involvera de medarbetare som faktiskt arbetar med den aktuella processen. Börja med att rita upp processens delar på en whiteboard eller ett stort papper. När allt är på plats brukar det vara ganska tydligt vad som fungerar bra, behöver förbättras eller rentav tas bort. Varför gör du det här momentet två gånger, och varför är den här delen med?
Det kan även vara bra att bjuda in kunderna och höra vad de har för tankar om processen. Tjänsteleveranser brukar ofta göras ihop med kunden och då är det viktigt att både du och kunden tycker att det fungerar riktigt bra.
Steg 3: Sätt mål!
När ni har identifierat processernas förbättringspunkter bör ni sätta upp en plan för hur ni ska gå tillväga för att förbättra processerna, men också ett mål på vad ni ska uppnå med den här förändringen.
Ladda ner guiden "Steg för steg: Så genomför ni en bestående förändring"
Steg 4: Låt medarbetarna skissa på den nya processen
Ibland handlar det bara om justeringar, men i vissa fall behöver den gamla processen skrotas och en ny tillsättas. Låt även här medarbetarna som arbetar i processen skissa på det nya upplägget, ta beslut och landa i vad som är mest effektivt.
Steg 5: Följ upp och leta efter förbättringar – hela tiden
Trots att den nya processen är implementerad och “klar” är inte ert arbete slut här. Nu börjar ett kontinuerligt arbete där du ska följa upp och leta efter nya förbättringar för att hela tiden bli lite bättre.
Skulle du vilja veta mer om hur ni skapar effektiva processer? Ladda ner guiden ”Steg för steg: så genomför ni en bestående förändring”
Och fyll i kontaktformuläret så kontaktar vi dig och berättar mer – Celavi Verksamhetsutveckling.
Lästips: Medarbetarna är anledningen till att ni kan nå era mål