Att inge förtroende trots motgångar, attrahera kompetens och leverera på topp visar på att en organisation genomsyras av hållbarhet. Denna guide visar hur du tar dig dit.
När målen beslutas i ledningsgruppen känner oftast alla sig vara involverade och inspirerade. Med ju längre ifrån man kommer målsättningstillfället ju mer minskar engagemanget.
I den här guiden finner du 5 steg som leder fram till en huvudprocesskarta plus ett avsnitt om vad som krävs ytterligare för att processerna skall fungera operativt.
Varje affärsidé och möjlighet är unik. Ibland går det snabbt att gå från idé till kommersialisering. I andra fall är det svårt att hitta fram och det tar lång tid.
Att börja sin internationella resa behöver inte vara krångligt och komplicerat. I denna guide ger vi dig några tips på saker du bör tänka på när du planerar att gå internationellt.
Med Salesbuilder kan du mäta effektivitet, tillväxt och resultatförbättring. Salesbuilder är strategisk säljutveckling som ger resultat med fokus på lönsamhet, tillväxt, effektiv säljorganisation & säljstyrning.
Här kommer några konkreta tips på vilka beteenden som en ledare bör ägna tid och energi åt för att uppmuntra delaktighet och kreativitet hos medarbetarna.
En affärsplan skall enkelt uttryckt beskriva var företaget befinner sig idag, nuläget. Var vill du vara med ditt företag om tre år och hur har du tänkt ta dig dit?
Tro det eller ej, men processer och struktur är det som skapar resultat för ett företag. Men finns det något tråkigare att ta tag i? I det här blogginlägget har vi listat fem steg som kan hjälpa er att effektivisera era processer för att bli ett mer lönsamt företag. Steg 1: Titta på processer med […]
Som VD är det ditt ansvar att driva företaget framåt genom dina medarbetare, vilket innebär att du också kommer att ansvara för om företaget går dåligt. I det här blogginlägget har vi listat tre beteenden som du måste sluta med om du vill bli ett mer lönsamt företag. 1. Fatta beslut utan analys Tar du […]
Ibland krävs det lite mer än en säljkurs eller två för att krossa det gamla säljrekordet. Oftast handlar det om att göra en förändring för att få effekt på försäljningen. En beteendeförändring för att vara exakt, vilket inte görs över en natt eller definitivt inte under en kurs. Så här kan du hjälpa dina säljare […]
Har små egenföretagare tid och möjlighet att prioritera egen utveckling? Även den lilla företagaren inser att det är viktigt att hänga med i utvecklingen men kanske är tiden svår att prioritera. I Norduppland har 350 småföretag lagt 35000 timmar under 3 års tid på kompetensutveckling Ett ESF-finansierat kompetensutvecklingsprojekt för solo-, och mikroföretag har genomförts i […]
Framtiden är talangernas marknad. Bristen på högkvalificerad arbetskraft med förmåga att hantera snabba förändringar, verksamhetsmodeller som görs om i grunden av digitaliseringen och mycket annat är stor. En enkät från fackföreningen Vision visar att var tredje svenskt företag hindras i sin tillväxt genom brist på kompetens. Här finner du några faktorer att se över. 1 […]
I samband med löpande och strategiskt arbete med kompetens kan det vara värdefullt med ett antal konkreta verktyg för chef och medarbetare. Något att utgå ifrån vid utvecklings- och planeringsmöten och något att ha som stöd i vardagen. En uppsättning verktyg som är populära är matriser. I denna blogg finner du fyra enkla sådana att […]
En globaliserad värld mitt i den digitala revolutionen ändrar om behoven inom ditt företag. Detta gäller framför allt medarbetarna. Vad krävs av verksamheten och den enskilde för att förbli konkurrenskraftiga? Ett viktigt område är vad vi kallar diversity management, alltså mångfald. I denna blogg finner du tre steg för att börja arbeta med dessa frågor. […]
Är du en av dem som drömmer om att någon gång starta eget? Alla drömmar kräver handling för att bli verklighet! Tyvärr är det allt för många som stannar vid drömmen och inte gör slag i saken. Du funderar kanske på vad du ska starta eget inom. Tankar kring vad du ska erbjuda, du har […]
De flesta företag har en ambition att växa. Att växa med såväl ökad omsättning som bättre vinst står högt upp på önskelistan. Många företag i Sverige har börjat sin bana på det lokala planet. Man sålde till kunder som fanns i sitt närområde. I takt med att man blev framgångsrik med sin produkt eller tjänst […]